Találat helye, sebzés, páncél
A találat helye:
Miután sikeresen eltaláltuk ellenfelünket, meg kell határoznunk, hogy tulajdonképpen melyik testrészét is sikerült eltalálni. Ha meghatározott testrészére céloztunk (levonásokkal megtehetjük), akkor semmi dolgunk, az ütés oda ment, ahová akartuk. Azonban a legtöbb harci támadás épphogy csak célzott, meglátunk egy rést az ellenfél védelmében, és már le is csapunk rá. Ilyen esetekben a találat helyét véletlenszerűen határozzuk meg. A helyek táblázatát a karakterlapon is megtalálhatjuk. Kettőtől tizenkettőig láthatunk számokat a testrészek alá írva. Ha valakit eltaláltunk, dobjunk két hatoldalú kockával. Az eredményként kijött számot a testrészek alatt lévőkkel összevetve határozhatjuk meg a találat helyét.
A sebzés:
Minden fegyver leírásában szerepel az alap sebzése. Ehhez kézifegyvereknél még hozzáadhatjuk karakterünk sebzés pluszát is.
Ha karakterünk meglepetésből támad, az a harc első körében a fegyvere lehetséges maximumát sebzi minden olyan ellenfelén, aki nem vette észre őt, vagy támadó szándékát.
Puszta kézzel csak zúzódást okozhatunk. Persze ebbe is bele lehet halni.
Pajzs, Páncél
A páncél akadályozhatja meg az előbbiekben tárgyalt sebzés karakterünkre nézve káros hatásait. Minden páncélnak három fő jellemzője van. A védelem megmutatja, hogy melyik testrészt védi. A karakterlapon csak az ennek megfelelő helyek rovatába írhatjuk be a vért SFÉ (Sebzés Felfogó Érték) értékét, ami a másik legfontosabb jellemzője. Ugyanis ezt az értéket kivonhatjuk a minket ért sebzésekből. Azonban, ha a páncél értékének felét (felfelé kerekítve) meghaladja egy sebzés, de nem jut át rajta, egy sebpontnyi zúzódást kapunk. A harmadik fontos jellemző az MGT (Mozgás Gátló Tényező). Ezt az értéket kell levonnunk karakterünk ÜGYESSÉGéből, amíg a páncélt viseli. Ha karakterünk ügyessége nullára csökken, mozdulni sem bír a páncélban.
Találat esetén, ha a sebzés értéke meghaladja páncélunk SFÉ-jét, a kérdéses testrészünkön a páncél SFÉ-je eggyel csökken. Minden egyéb találat is kárt tesz a páncélunkban, de azok csak szépséghibák. A páncélokat szakember meg tudja javítani.
Fontos még a vértek anyaga is. Puha (posztó, bőr) páncéloknak a vágó és zúzófegyverek ellen csak fele SFÉ-jük érvényesül. A hajlékony fémvértek (lánc vagy pikkely) sem érnek sokat zúzófegyverek ellen, SFÉ-jük ilyen esetben feleakkorának számít. A páncéltörő fegyverek ellen pedig minden vért csak feleakkora SFÉ-vel véd, mint amekkora a leírásában szerepel.
Az íjakhoz, nyílpuskákhoz kétféle vesszőt használhatunk:
Hagyományos: Ez a rendes szabály szerint sebez.
Páncéltörő: Ez ellen a páncél SFÉ értékének csak a fele számít, viszont az átjutott sebzés feleződik.
Karakterünk pajzsával megpróbálhatja a betalált támadások sebzését felfogni. A kör elején megmondja, melyik testrészeit védi vele. Ilyenkor a pajzs SFÉ-je hozzáadható a pajzsnál leírt számú tesztrész SFÉ-jéhez. A rétegezésre vonatkozó szabályok szerint.
A páncélok rétegezését nem úgy kell elképzelni, hogy fölveszünk egy bőrpáncélra egy sodronyinget, hanem például fedezék mögé húzódunk. Az SFÉ nem adódik össze, itt a magasabbik SFÉ-jű páncél értéke számít, hozzáadva a két páncél SFÉ-jének különbségéből származó módosítót.
Páncél (+Pajzs) rétegezési módosítók:
SFÉ Különbség: | 0-4 | 5-8 | 9-14 | 15-20 | 21-26 | 27+ |
Módosító: | +5 | +4 | +3 | +2 | +1 | +0 |
A Vértviselet képzettségpróba így csökkeni a nehéz páncélok MGT-jét:
A próba nehézsége | Szint (Opc.) | MGT csökkenés |
6 | 1-3 | - 1 |
10 | 4-5 | - 2 |
14 | 6-7 | - 3 |
18 | 8-9 | - 4 |
24 | 10-11 | - 5 |
30 | 12-13 | - 6 |
36 | 14+ | - 7 |
A fedezékek SFÉ értékeit mutatja meg a következő táblázat:
Fedezék: | SFÉ: |
Kőfal | 30 |
Téglafal | 25 |
Fa fal (Gerendák) | 15 |
Fa fal (Deszkák) | 5 |
Vasajtó | 20 |
Vasalt faajtó | 15 |
Faajtó | 5 |
Asztal, szék, bútorok | 5 |
Szikla | 50 |
Nagy fa | 30 |
Kis fa | 15 |
Magunk elé rántott másik ember | 10 + a rajta lévő páncél (rétegelve) |
.
|