Találat helye, sebzés, páncél
A találat helye:
Miután sikeresen eltaláltuk ellenfelünket, meg kell határoznunk, hogy tulajdonképpen melyik testrészét is sikerült eltalálni. Ha meghatározott testrészére céloztunk (levonásokkal megtehetjük), akkor semmi dolgunk, az ütés oda ment, ahová akartuk. Azonban a legtöbb harci támadás épphogy csak célzott, meglátunk egy rést az ellenfél védelmében, és már le is csapunk rá. Ilyen esetekben a találat helyét véletlenszerűen határozzuk meg. A helyek táblázatát a karakterlapon is megtalálhatjuk. Kettőtől tizenkettőig láthatunk számokat a testrészek alá írva. Ha valakit eltaláltunk, dobjunk két hatoldalú kockával. Az eredményként kijött számot a testrészek alatt lévőkkel összevetve határozhatjuk meg a találat helyét.
A sebzés:
Minden fegyver leírásában szerepel az alap sebzése. Ehhez kézifegyvereknél még hozzáadhatjuk karakterünk sebzés pluszát is.
Ha karakterünk meglepetésből támad, az a harc első körében a fegyvere lehetséges maximumát sebzi minden olyan ellenfelén, aki nem vette észre őt, vagy támadó szándékát.
Puszta kézzel csak zúzódást okozhatunk. Persze ebbe is bele lehet halni.
Pajzs, Páncél
A páncél akadályozhatja meg az előbbiekben tárgyalt sebzés karakterünkre nézve káros hatásait. Minden páncélnak három fő jellemzője van. A védelem megmutatja, hogy melyik testrészt védi. A karakterlapon csak az ennek megfelelő helyek rovatába írhatjuk be a vért SFÉ (Sebzés Felfogó Érték) értékét, ami a másik legfontosabb jellemzője. Ugyanis ezt az értéket kivonhatjuk a minket ért sebzésekből. Azonban, ha a páncél értékének felét (felfelé kerekítve) meghaladja egy sebzés, de nem jut át rajta, egy sebpontnyi zúzódást kapunk. A harmadik fontos jellemző az MGT (Mozgás Gátló Tényező). Ezt az értéket kell levonnunk karakterünk ÜGYESSÉGéből, amíg a páncélt viseli. Ha karakterünk ügyessége nullára csökken, mozdulni sem bír a páncélban.
Találat esetén, ha a sebzés értéke meghaladja páncélunk SFÉ-jét, a kérdéses testrészünkön a páncél SFÉ-je eggyel csökken. Minden egyéb találat is kárt tesz a páncélunkban, de azok csak szépséghibák. A páncélokat szakember meg tudja javítani.
Fontos még a vértek anyaga is. Puha (posztó, bőr) páncéloknak a vágó és zúzófegyverek ellen csak fele SFÉ-jük érvényesül. A hajlékony fémvértek (lánc vagy pikkely) sem érnek sokat zúzófegyverek ellen, SFÉ-jük ilyen esetben feleakkorának számít. A páncéltörő fegyverek ellen pedig minden vért csak feleakkora SFÉ-vel véd, mint amekkora a leírásában szerepel.
Az íjakhoz, nyílpuskákhoz kétféle vesszőt használhatunk:
Hagyományos: Ez a rendes szabály szerint sebez.
Páncéltörő: Ez ellen a páncél SFÉ értékének csak a fele számít, viszont az átjutott sebzés feleződik.
Karakterünk pajzsával megpróbálhatja a betalált támadások sebzését felfogni. A kör elején megmondja, melyik testrészeit védi vele. Ilyenkor a pajzs SFÉ-je hozzáadható a pajzsnál leírt számú tesztrész SFÉ-jéhez. A rétegezésre vonatkozó szabályok szerint.
A páncélok rétegezését nem úgy kell elképzelni, hogy fölveszünk egy bőrpáncélra egy sodronyinget, hanem például fedezék mögé húzódunk. Az SFÉ nem adódik össze, itt a magasabbik SFÉ-jű páncél értéke számít, hozzáadva a két páncél SFÉ-jének különbségéből származó módosítót.
Páncél (+Pajzs) rétegezési módosítók:
SFÉ Különbség: 0-4 5-8 9-14 15-20 21-26 27+ Módosító: +5 +4 +3 +2 +1 +0
A Vértviselet képzettségpróba így csökkeni a nehéz páncélok MGT-jét:
A próba nehézsége Szint (Opc.) MGT csökkenés 6 1-3 - 1 10 4-5 - 2 14 6-7 - 3 18 8-9 - 4 24 10-11 - 5 30 12-13 - 6 36 14+ - 7
A fedezékek SFÉ értékeit mutatja meg a következő táblázat:
.Fedezék: SFÉ: Kőfal 30 Téglafal 25 Fa fal (Gerendák) 15 Fa fal (Deszkák) 5 Vasajtó 20 Vasalt faajtó 15 Faajtó 5 Asztal, szék, bútorok 5 Szikla 50 Nagy fa 30 Kis fa 15 Magunk elé rántott másik ember 10 + a rajta lévő páncél (rétegelve)